• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64338
+
-

اعتبار ویژه برای طرح‌های آبخیزداری

منابع طبیعی
اعتبار ویژه برای طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل ۲۵ طرح آبخیزداری در استان در سال جاری اختصاص یافته است. 

به گزارش ایرنا، «خدابخش جنگلی» افزود: این اعتبار از محل بودجه صندوق توسعه ملی برای این طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی شده است.وی تصریح کرد: پیمانکار ۱۷ طرح آبخیزداری با حجم ۳۰ هزار متر مکعب در استان مشخص شده و به‌زودی عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز می‌شود. جنگلی بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در قالب عملیات مکانیکی و سنگ ملاتی در حوزه‌های مختلف آبریز اجرا می‌شود.

وی تعداد پروژه‌های آبخیزداری در دست اجرای مناطق مختلف استان را 8 مورد دانست و ابراز کرد: این طرح‌ها با حجم 5 هزار متر مکعب به طور میانگین ۳۵ درصد پیشرفت دارد. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حجم عملیات مکانیکی طرح‌های آبخیزداری انجام‌شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه‌های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است. 

جنگلی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجراشده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از 3 دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن مخازن عنوان کرد. جنگلی ابراز کرد: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب‌ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه‌ای دارد.

وی آبخیزداری را مهم‌ترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل رواناب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود. جنگلی با اشاره به طرح مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری در یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری دارد. کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید